Ik leer anders, leermethode voor beelddenkers
Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave:
Het zijn beelddenkers! Zij denken bij voorkeur in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal aangereikt door de school, niet begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie en/of dyscalculie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden.
Voor wie?
Bij veel kinderen waarbij gedacht wordt aan dyslexie, dyscalculie, ADHD, ADD en/of hoogbegaafdheid, is er sprake van een voorkeur voor het visuele informatie verwerkingssysteem. dit wordt ook wel beelddenken genoemd.
De basistraining ‘ik leer anders‘ leert uw kind om informatie te vertalen naar zijn of haar informatiesysteem: visueel. Dit kan (in de toekomst) ook toegepast worden op vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, buitenlandse talen enz.
‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar de manier van denken van uw kind.
Ieder kind gebruikt hetzelfde informatieproces:
1. opnemen
2. verwerken
3. opslaan
4. onthouden
Per kind verschilt de voorkeur van het opnemen, verwerken en onthouden van de informatie (informatie- of voorkeurssysteem):
Horen (auditief)
Voelen (kinesthetisch)
Denken (auditief digitaal)
(visueel = beelddenken)
Niemand is alleen maar woord- of beelddenker. Iedereen leert het meest effectief door het koppelen van beelden met woorden. Deze effecten worden vooral sterk wanneer de woorden en beelden betekenisvol worden gemaakt met behulp van bestaande kennis.